Ga gelijktijdig groen!

Verzeker jezelf van goedkope en écht schone energie via onze Energiemarktplaats. Dat is slim en groen dus.

Meer informatie

€113,81€111,21€108,44€119,751 jaar vast5 jaar vast10 jaar vast15 jaar vastGemiddelde prijzenvoor gelijktijdig groen
465.470 kWh

Beschikbare gelijktijdige groene stroom via onze Energiemarktplaats. Profiteer nu!

Ik wil meeprofiteren!

Bouwen aan het energiesysteem van de toekomst

De energietransitie is door de hoge energiekosten in een sneltreinvaart gekomen. Dat ziet senior project developer Gunnar Larsen van duurzaam energiebedrijf Groendus terug in de groeiende portefeuille zonnestroomcentrales. ‘We gaan voor honderd procent schone energie. En we bedenken voor iedere grootzakelijke aansluiting dé juiste oplossing.’

Auteur: Ingrid Spelt
Gepubliceerd in VGvisie Zomereditie #26/2023

Groendus helpt zakelijk Nederland met energiemanagement op een slimme, kosten- en tijdbesparende manier. Het energiebedrijf installeert bovendien zonnecentrales en innoveert met energieopslag en slimme laadpalen. Ook heeft Groendus een unieke Energiemarktplaats waar opwekkers en afnemers van duurzame energie aan elkaar gekoppeld worden. APG, de investeringstak van het grootste Nederlandse pensioenfonds ABP, heeft Groendus vorig jaar samen met het Canadese Omers overgenomen. Met deze aandeelhouders achter zich, heeft Groendus de financiële slagkracht om zelf in zonnecentrales en batterijen voor haar klanten te investeren. Dat maakt het laagdrempeliger voor grootzakelijke klanten om hun energiehuishouding te verduurzamen.

Kapitaal helpt de energietransitie vooruit?

‘Jazeker. Ik ben enorm trots op ABP als belegger achter Groendus. Hun pensioengerechtigden eisten van het bestuur dat APB en APG zich uit fossiele brandstof zouden trekken en gingen investeren in hernieuwbare energie. Eenmooie missie.'

De hoge huidige energiekosten helpen vast ook een handje bij de transitie?

‘Iedereen is geschrokken van de gestegen energiekosten. Ik ken grootverbruikers die op het punt stonden hun productie te staken, omdat het niet meer opwoog tegen de kosten. Ik heb tegenover radeloze ondernemers met tranen in hun ogen gezeten. Dan is een zonnestroomcentrale waarin Groendus investeert een mooie en duurzame oplossing. Het is onze taak om de schrik weg te nemen en de klant te begeleiden. Maar je ziet ook dat bedrijven vanuit maatschappelijk oogpunt willen verduurzamen. Je kunt er niet meer omheen. Mensen staan steeds meer open om het gesprek aan te gaan. Ook de meer conservatieve ondernemers zien dat we niet zo door kunnen gaan en investeren in duurzame energie. Prachtig!’

Hoe trek je mensen over de streep?

‘Door klanten uit te leggen waar hun voordeel zit - zowel in het verduurzamen als financieel - en daar de tijd voor te nemen. Het kan ook zijn dat klanten wel willen, maar het pand niet geschikt is om een zonnestroomcentrale te dragen. Dan moet er eerst versteviging of de juiste isolatie komen. Ook kunnen we in deze situaties lichtgewicht zonnefolie aanbrengen. Dat vergt een extra investering vooraf, omdat wij een contract afsluiten voor rond de twintig jaar. Het helpt dan heel erg om te weten dat wij mee kunnen investeren.’

Meten is weten staat op jullie site. Is dat belangrijk?

‘Om te weten hoe je verduurzaamt, moet je weten hoe je verbruik in elkaar steekt. Groendus heeft twee meetbedrijven overgenomen en deze expertise dus in huis. Voor klanten is dat een feestje, want op hun dashboard zien ze alles in één oogopslag.’

En die Energiemarktplaats, is dat een soort Thuisbezorgd.nl?

‘Ja. Onze missie is om voor iedereen schone en betaalbare energie te ontsluiten. Ook voor bedrijven die geen zonnecentrale op hun dak kwijt kunnen. Daar biedt de Groendus Energiemarktplaats uitkomst. Een klant die wel wil verduurzamen, maar niet zelf kan opwekken, kan hun energieverbruik matchen met een duurzame opwekker in de buurt. Wij faciliteren dit met ons platform, zoals Airbnb en Thuisbezorgd dat ook doen.’

Wat is jouw persoonlijke missie?

‘Iedere keer als ik een contract weet te sluiten, als er een centrale is aangelegd of als ik heb meegewerkt aan een innovatieve oplossing, heb ik het gevoel dat ik bijdraag aan een betere wereld. Ik heb de rit vanaf het begin meegemaakt en dat maakt me trots. Met z’n allen moeten we door de energietransitie heen en er alles aan doen om niet langer de aarde uit te putten. Alle daken vol leggen is mijn missie.’

Meer over
Gunnar Larsen
  • Werkt als
    Senior project developer

  • Na corona is het gebruik van kantoren veranderd, wat is de belangrijkste trend voor jou?
    Dat de mix van facetime en output velen malen beter in balans is. Veel effectiever.

  • Waar moet het kantoor aan voldoen om het moderne werken te kunnen faciliteren?
    Fijne sfeer, groen, ontmoetingsplekken, stilte belplekken en goed bereikbaar via OV.

  • Het kantoor als ontmoetingsplek, of gewoon iedereen weer naar kantoor?
    Ontmoetingsplek.

  • Wat betekent het voor de kantorenmarkt als bedrijven structureel minder vierkante meters nodig hebben?
    Dat er minder kantoormeters nodig zijn, minder huuropbrengsten.

  • Duurzaamheid is een no brainer, maar hoe realiseer je duurzaamheid, waarbij je ook rekening houdt met comfort en beleving?
    Door de verduurzaming ongewoon goed en integraal aan te pakken.

  • Zijn er nog kansen voor grootschalige herontwikkeling of gaat het nu vooral om nieuwbouw?
    Beiden waarschijnlijk.

  • Welke levensles heb je geleerd en van wie?
    Gewone zaken ongewoon goed aanpakken. 'Geleerd van een Captain of Industry'.

  • Wat wil jij mensen mee geven?
    Enthousiasme voor verduurzaming.

  • Wat was voor jou een beslissend moment in je leven?
    Het verkopen van mijn bedrijf om in de duurzaamheidsector aan de slag te gaan.

  • Welke waarden wil je uitstralen?
    Eerlijkheid, respect, vertrouwen.

  • Wat maakt jouw nieuwsgierig?
    Als het niet vanzelf gaat, lastig is, uitdagend.

  • Waar kom jij 's ochtends je bed voor uit?
    Om onze planeet ebter achter te alten dan dat ik hem aantrof.

  • Hoe ga jij om met uitdagingen?
    Opbreken in kleine stukken en oplossingen.

  • Wat motiveert jou?
    Mijn mindset en opportunity.

  • Waar kom je tot rust?
    In de natuur, in de bergen, op het water of tijdens het hardlopen door het bos.

  • Wat is je favoriete uitwaai-plek?
    De bergen