Energiebegrippen

Bidirectioneel laden

Techniek die het mogelijk maakt om de accu van een elektrisch voertuig op te laden met stroom van het elektriciteitsnet en andersom stroom van de accu ook weer terug te leveren aan het net.

Bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden maakt het enerzijds mogelijk om de accu van een elektrisch voertuig op te laden met stroom van het elektriciteitsnet en anderzijds om stroom uit de accu ook weer terug te leveren aan het net. Dit wordt ook wel Vehicle-to-Grid (V2G) genoemd. Dit in tegenstelling tot unidirectioneel laden, waarbij de elektriciteit alleen van het net naar de accu kan stromen.

Bij het opladen van een elektrisch voertuig wordt wisselstroom van het elektriciteitsnet omgezet naar stroom die bruikbaar is voor een auto: gelijkstroom. Die omzetting wordt gedaan via de converter van de elektrische auto of via de converter die in de lader zit. Wanneer de stroom teruggeleverd moet kunnen worden, moet dit logischerwijs ook andersom kunnen. Gelijkstroom moet weer omgezet kunnen worden in wisselstroom. Alleen bidirectionele laadpalen hebben een converter die dit kan.

Naast Vehicle-to-Grid toepassingen zijn er ook Vehicle-to-Home (V2H) toepassingen voor bidirectioneel laden. Dat betekent dat de stroom uit de accu direct aan een huis of gebouw wordt geleverd.

De auto als batterij

Met bidirectioneel laden kan de accu van een elektrische auto ingezet worden als tijdelijke opslag van energie. De auto fungeert dan als batterij. Dit heeft verschillende voordelen.

Een V2H toepassing zorgt er bijvoorbeeld voor dat de energie die je overdag opwekt met zonnepanelen op wordt geslagen in de accu van je auto. Als de zon onder is, kun je deze opgeslagen energie gebruiken voor bijvoorbeeld verlichting of het gebruik van andere elektrische apparaten. Zo vergroot je je onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen op momenten dat je geen groene stroom opwekt.

Een V2G toepassing kan een belangrijke rol spelen in het balanceren van de vraag en het aanbod van stroom op het elektriciteitsnet. Op momenten waarop het aanbod van stroom groot is – bijvoorbeeld als de zon schijnt of het hard waait en er veel duurzame energie wordt opgewekt is – kunnen auto’s worden opgeladen. Wanneer het aanbod kleiner is, maar de vraag juist groot, kan de opgeslagen energie teruggeleverd worden aan het net. Dit kan bijdragen aan het oplossen van netcongestie problemen.

Wil je meer weten over laadpalen?
Lees dan hier verder!

Terug naar energieberippen

Ja, ik wil Groendus updates

Vul je gegevens in en je volgt de energietransitie op de voet. We mailen je niet vaker dan één keer per maand, en zorgen voor jouw privacy.

Ik geef toestemming aan Groendus mijn gegevens op te slaan en te verwerken en ga akkoord met de algemene voorwaarden.*
Marketing door
Wij maken gebruik van cookies

Onze website maakt gebruik van cookies om het verkeer op de site te analyseren en om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Door gebruik te maken van de website stem je hiermee in. Voor meer informatie raadpleeg onze Cookie Policy.