Ga gelijktijdig groen!

Verzeker jezelf van goedkope en écht schone energie via onze EnergieMarktplaats. Dat is slim en groen dus.

Meer informatie

€73€72€71€781 jaar vast5 jaar vast10 jaar vast15 jaar vastGemiddelde prijzenvoor gelijktijdig groen
8.858.000 kWh

Beschikbare gelijktijdige groene stroom via onze EnergieMarktplaats. Profiteer nu!

Ik wil meeprofiteren!

De kracht van slim laden: toekomstbestendig en efficiënt

Waar laad ik mijn elektrische auto op? Die vraag is tegenwoordig minder vanzelfsprekend dan je denkt. Op veel plekken kunnen geen nieuwe laadpunten meer worden geplaatst, omdat het stroomnet vol zit. De échte vraag is dan ook: hoe laden we al die elektrische auto’s op zónder het net te overbelasten? Het antwoord ligt in slim laden. Lucien Joppe, laadexpert bij Groendus, legt uit wat slim laden precies is, en waarom deze slimme technologie ondernemers juist nu helpt om stappen vooruit te zetten.

Lucien Joppe - Director Product & Technology EV Groendus

Elektrisch laden is meer dan alleen je batterij vullen; het is een strategische kans binnen je totale energiehuishouding. Heb je al een laadplein? Dan kun je met slim laden kosten verlagen, duurzamer laden en je energie slim sturen, waardoor je bijvoorbeeld onnodige teruglevering voorkomt. Sta je nog aan de start? Dan is het interessant om dit nu al mee te nemen in je plannen. Lucien Joppe laat je zien hoe je met slim laden het maximale haalt uit je (dynamische) energiecontract, eigen opwek en energieopslag.

Download de presentatie

Lucien Joppe - Director Product & Technology EV Groendus

Het verhaal van Lucien in het kort:

  • Slim laden betekent dat je het laadmoment afstemt op wat op dat moment het slimst is: goedkoop, duurzaam en/of netvriendelijk.
  • Thuis en zakelijk laden werkt technisch hetzelfde, maar de aansturing verschilt: thuis via een app, zakelijk via een energiemanagementsysteem (EMS).
  • Elke laadpaal op het laadplein kun je aanpassen aan de situatie. Zo kun je medewerkers die snel weg moeten voorrang geven op het laadplein.
  • Bidirectioneel laden ontwikkelt zich snel. Er wordt volop getest met onder andere Vehicle-to-Grid en Vehicle-to-Building.
  • Alle slimme laadpalen samen kunnen het verschil maken voor een betrouwbaar energiesysteem.

Slim laden: zo werkt het

Lucien: “Grofweg zijn de laadpalen in twee groepen in te delen: domme laadpalen en slimme laadpalen. De eerstgenoemde doen wat ze altijd doen: laden zodra je inplugt. De slimme laadpalen doen dat ook, mét extra’s: je kunt ze aansturen omdat ze verbonden zijn met het internet.”

Met slim laden stem je het laadmoment van je elektrische auto af op wat op dat moment het meest handig, voordelig en duurzaam is. Factoren die dit beïnvloeden, zijn onder andere:

  • De stroomprijzen: laden gebeurt vooral tijdens de goedkoopste uren van de dag.
  • Groene energie: zoveel mogelijk opladen met eigen zonne- of windstroom.
  • De netbelasting: juist niet laden op piekmomenten om het net te ontzien.
  • Het gecontracteerd vermogen: voorkomen dat je als bedrijf over je toegestane transportcapaciteit gaat.

En het mooie is: doordat slim laden het stroomnet kan ontlasten, wordt het zelfs mogelijk om in gebieden met netcongestie tóch nieuwe laadpalen te plaatsen.

"Binnenkort bereikt Groendus de mijlpaal van 20.000 geplaatste laadpalen door heel Nederland. Als deze allemaal tegelijk laden is de helft van het vermogen van kerncentrale Borssele nodig. Dus willen we elektrisch rijden in Nederland verder brengen dan moeten we wel over op slim laden."

Flexibiliteit in het slim laden en voorrang op het laadplein

Lucien: “Slim laden geeft bedrijven de ruimte om het laadproces aan te passen aan verschillende gebruikers. Accountmanagers die snel weer op pad moeten, kunnen voorrang krijgen op anderen. Collega’s die de hele dag op kantoor zijn, kunnen juist laden op momenten met lage tarieven of veel eigen zonnestroom. Zelfs voor bezoekers kun je aparte regels instellen. Elke laadpaal kun je precies zo inrichten dat het past bij de situatie.”

Lucien Joppe op 13 maart tijdens de inspiratiesessie bij voestalpine 

Wat speelt er nu in de wereld van slim laden?

Lucien: “Er gebeurt op dit moment ontzettend veel in de wereld van laadinfrastructuur. Ik noem een paar ontwikkelingen die we van dichtbij volgen en waar we zelf ook aan meewerken.”

1. Plug & Charge 

In de toekomst heb je geen laadpas meer nodig. De laadpaal herkent je auto waarna de stroomkosten automatisch worden afgerekend. “Met Groendus zijn wij er al klaar voor,” zegt Lucien. “Nu wachten we op brede ondersteuning door autofabrikanten en laadpaalleveranciers.”

2. Netbewust laden in Flevoland 

Lucien: “In Flevoland onderzoeken we samen met de provincie hoe we thuisladers kunnen inzetten om het stroomnet te ondersteunen. We beheren daar zo’n 500 laders. Het idee is: kun je met slim laden ook in woonwijken bijdragen aan een stabieler net?”

3. Vehicle-to-Grid (V2G) 

‘Dit concept leeft al jaren: je auto gebruikt niet alleen stroom, maar kan ook terugleveren aan het net. In de praktijk is het alleen nog niet breed toepasbaar.”

4. Vehicle-to-Building (V2B) 

“Dichterbij dan V2G! In de Johan Cruijff ArenA werken we met de gemeente Amsterdam mee aan een internationale pilot, Drive2X, waarbij auto’s hun stroom terugleveren aan het stadion zelf. Met name tijdens piekmomenten zoals tijdens evenementen. We koppelen bidirectionele laders aan ons platform, waarmee bezoekers straks zélf kunnen bepalen of ze hun stroom teruggeven in ruil voor een vergoeding.”

Met slim laden hebben we verrassend veel invloed op netcongestie

Lucien: “Bij elkaar opgeteld kunnen laadpalen thuis én op de zaak een groot verschil maken. Door slim te laden blijft het energienet in balans en hoeft netcongestie geen struikelblok te zijn voor de overstap naar elektrisch rijden. En als je laadt terwijl de stroomprijs laag staat, levert het je ook nog financieel voordeel op.”

Publieksvragen

  • Hoe vaak sturen jullie slimme laders bij?
    Bij slim laden vindt er communicatie plaats tussen alle systemen en het energienet. Hoe vaak wordt er vanuit jullie Energiemanagementsysteem data opgevraagd om de lader af te stemmen op bijvoorbeeld piekbelasting?
    Antwoord:
    Dat hangt af van het type lader en wat er lokaal gebeurt. Bij reguliere AC-laders gebeurt dat meestal eens per kwartier. Voor snelladers moet je kort op de bal zitten en snel sturen, dus dan is die uitvraag frequenter. De afstemming gebeurt via ons laadmanagementsysteem in samenwerking met het energiemanagementsysteem (EMS). Zij sturen ons automatisch een nieuw laadprogramma wanneer dat nodig is, die gebaseerd is op lokale meetdata, onbalansprijzen en netbelasting. Wij geven dat door aan de lader.
  • Wanneer komt bidirectioneel laden nou écht van de grond?
    Bidirectioneel laden lijkt nog altijd toekomstmuziek. Hoe lang gaat dit nog duren?
    Antwoord:
    Technisch gezien is bidirectioneel laden grotendeels al mogelijk. Sommige auto’s kunnen het zelfs al, maar het gebeurt nog niet op grote schaal. Er zijn namelijk nog wat hobbels te nemen. Zo moeten autofabrikanten de techniek grootschalig gaan toepassen. Daarnaast is er het kostenplaatje: wie betaalt de meerprijs voor deze functionaliteit in de auto?

Er zijn wel lichtpuntjes. Het automerk Kia zet al stappen, en BMW en Renault voeren er gesprekken over voor pilots. Bidirectioneel laden komt eraan, maar het gaat nog even duren.

Zo laad je slimmer, groener én goedkoper

Met slim laden profiteer je van meer dan alleen gemak. Je verlaagt je energiekosten, benut eigen zonnestroom optimaal en helpt het energienet in balans te houden. Dankzij flexibele laadpassen geef je makkelijk voorrang aan medewerkers die snel weer op pad moeten. En je hoeft zelf bijna niets te doen. Groendus regelt alles: van slimme software tot installatie en onderhoud. Vraag je businesscase aan, laat de koppeling maken met je energiebronnen en laadpalen, stel je laadvoorkeuren in via de portal en profiteer direct van lagere kosten en groene laadsessies. 

Wil je weten hoe je met de SlimLader aan de slag kunt?

Neem contact op voor advies op maat en ontdek hoe we de SlimLader optimaal kunnen integreren binnen jouw energievoorziening!

Bernd van Vroenhoven

Laadspecialist

Stuur me een e-mail