ALD Automotive | LeasePlan, met wereldwijd 3,3 miljoen auto’s op de weg, stort zich op deze opgave voor het klimaat. Dat doen zij door bijvoorbeeld bedrijven te ondersteunen bij het elektrificeren van hun wagenpark. Een aanpak die goed past bij hun visie om toe te werken naar volledig emissievrije mobiliteit. Maar welke factoren komen kijken bij zo'n verandering? Maartje van Tongeren, COO bij LeasePlan, gaf inzicht in deze en andere prangende vragen tijdens onze inspiratiesessie over E-mobility.
Hoe verduurzaam je een wagenpark? Waardevolle lessen uit de inspiratiesessie met LeasePlan.
Steeds meer bedrijven zetten in op 100% elektrisch vanaf 2025. Een logische stap, want elektrisch rijden is een snelle methode om de CO2-uitstoot te verminderen.
ALD Automotive | Leaseplan
Dit artikel in het kort:
- Met de elektrische auto op vakantie naar Italië? Absoluut haalbaar! Maartje ervaarde tijdens haar eigen reis hoeveel gemakken er voor de elektrische rijder zijn en vertelt hier uitgebreid over;
- ‘Oplaadstress’ is een bekend fenomeen bij (onervaren) elektrische rijders. Maar in Nederland totaal onnodig. Met de juiste technologie vertrek je altijd goed voorbereid;
- Overweeg je om je wagenpark te elektrificeren? Tijdens de inspiratiesessie kwamen enkele belangrijke aandachtspunten aan bod. Denk bijvoorbeeld aan het gesprek met de pandeigenaar;
- Elektrisch rijden kent ook zeker uitdagingen. Niet iedere werknemer is direct enthousiast, zo leerde Maartje bij LeasePlan. Maar zelfs bij de meeste huiverige collega’s is de stemming inmiddels 180 graden gedraaid;
- Voor hun innovatieve laadoplossingen werkt LeasePlan samen Groendus. Een pionier in software voor ‘slim laden’.
Maartje is verantwoordelijk voor de Service Delivery organisatie die de zorg draagt voor alle leaserijder-gerelateerde services en de daarbij passende operatie. Met haar collega’s staat zij dag & nacht klaar voor het mobiel worden en mobiel blijven van zo'n 200.000 leaserijders van LeasePlan Nederland.
Hieronder valt ook het verzorgen van EV-Thuislaadfaciliteiten in samenwerking met Groendus voor het steeds grotere aandeel (nieuwe) EV-leaserijders. Samen met haar managementteam anticipeert ze voortdurend op de EV-transitie van het LeasePlan wagenpark en de consequenties voor de dienstverlening in de breedste zin van het woord. Maartje is al 3 jaar lid van de jury van de VZR (Vereniging Zakelijk Rijder) EV van het jaar verkiezing
Zonder uitstoot naar Toscane
Maartje wist het publiek vanaf de eerste minuut te inspireren. Ze begon haar presentatie met een foto van haar eigen elektrische auto (EV), inclusief vouwwagen in het idyllische Toscane. Een sprekend beeld dat laat zien dat elektrisch rijden letterlijk en figuurlijk geen grenzen kent. Opvolgend speelde ze een opname van oud-politicus Ed Nijpels af. Hij benadrukte de verduurzamingsopgave van Nederland en sloot af met heldere woorden: “Nieuwe zakelijke bedrijfsauto’s verplicht 100% elektrisch vanaf 2025, is geen probleem voor het Nederlandse bedrijfsleven.”
Deze uitspraak leidde tot gegniffel in de zaal. Enerzijds omdat deze richtlijn kort voor de inspiratiesessie van tafel is gehaald door het kabinet. Anderzijds omdat het onmogelijk lijkt. Maartje wist al snel te overtuigen. Ze sprak namelijk niet alleen als expert op het gebied van leaseauto’s, maar ook als iemand die persoonlijk het comfort van elektrisch rijden heeft ervaren tijdens haar rondreis door Italie in 2021 waar ze meer dan 6.000 kilometer aflegde. Want “je kunt niet beweren dat het kan als je het zelf niet hebt ervaren,” stelt ze.
Waardevolle lessen voor de elektrische rijder
Oplaadstress overbodig dankzij faciliteiten voor EV-gebruikers
Een veelvoorkomende zorg onder werknemers die voor het eerst een elektrische leaseauto gebruiken, is de toegankelijkheid van oplaadmogelijkheden. Deze zogeheten 'oplaadstress' is een bekend fenomeen. Maartje weet deze direct te tackelen. Nederland is namelijk goed uitgerust voor de (zakelijke) elektrische rijder. Er zijn voldoende laadmogelijkheden en zelfs haar collega’s die meer dan 40.000 km per jaar rijden, ervaren geen problemen.
Daarnaast zijn er diverse gemakken om het leven van de elektrische bestuurder aangenamer te maken. Maartje noemt als voorbeeld de app 'A Better Routeplanner' (ABRP), die onderweg meldingen geeft over de locatie en beschikbaarheid van oplaadpunten op nationale en internationale routes. Bovendien wordt er rekening gehouden met de actieradius van het voertuig.
En wat is de grootste learning die Maartje heeft opgedaan en opgaat voor vrijwel iedere EV-rijder? “Je leert vooruit denken. Ga je van het weekend naar een bestemming ver weg? Dan bedenk je tijdig dat je de auto moet opladen.”
Ik heb nog nooit in de file gestaan voor een laadpaal. Wel heb ik vaak op de snelweg gereden, naar een tankstation gekeken en gedacht: goh, wat ben ik blij dat ik daar niet in de rij hoef aan te sluiten om te tanken
- Actieradius en kampeermiddelen
Het meenemen van extra bagage, zoals een kampeermiddel, heeft een beperkte invloed op de totale actieradius van een elektrische auto; - Laadvoorziening bij de eigen oprit
Zorg voor laadmogelijkheden voor werknemers waar het kan. Zie dit als een aanvullende dienstverlening, omdat het een zakelijke aanschaf betreft die ook privé wordt gebruikt. - Oplaadmogelijkheden op kantoor
Het is voor werknemers prettig als zij op kantoor kunnen opladen, vooral voor werknemers die thuis geen eigen laadpaal kunnen plaatsen. Bedenk dat hierover mogelijk gesprekken gevoerd moeten worden met bijvoorbeeld de pandeigenaar.
En wist je dat je vaak gebruik kan maken van subsidies; - Diversiteit aan EV’s groeit
Het aantal betaalbare EV’s en hun actieradius blijft zich ontwikkelen. Heel 2023 werden en worden maar liefst dertig nieuwe merken verwacht, een uitbreiding op de reeds bestaande merken.
Elektrisch rijden kent heus uitdagingen
Elektrisch rijden kent uitdagingen, erkent Maartje. En hoe om te gaan met medewerkers met specifieke behoeften, zoals het gebruik van een paardentrailer? Geen onoverkomelijke issues, maar ga als werkgever wel het gesprek over deze onderwerpen aan.
Ondanks het toenemende enthousiasme voor elektrisch rijden, zal niet iedere collega direct staan te springen. Verwacht discussies met de nodige weerstand, maar blijf optimistisch. Maartje kan hier vanuit haar ervaring bij LeasePlan over meepraten: “Ik hoor nooit meer iemand klagen dat we elektrisch rijden. Sterker nog, dat het hele bedrijf nu elektrisch rijdt, wordt met trots aan klanten en bekenden verteld.” Bedenk daarom: wees flexibel als het kan en standvastig als het moet.
Elektrisch rijden is meer dan alleen milieuvriendelijk
Maartje benoemt dat elektrisch rijden veel verder gaat dan alleen de positieve impact op het milieu; het draagt ook bij aan medewerkerstevredenheid en rijplezier. Medewerkers zijn trots om deel uit te maken van een bedrijf dat een duurzame uitstraling heeft en dragen hier graag hieraan persoonlijk aan bij. Wat rijplezier betreft, overstijgt het comfort en de technologie van elektrische voertuigen vaak die van conventionele auto’s
Hoe LeasePlan samen met Groendus het wagenpark transformeert
Tijdens Maartje's presentatie wordt al snel duidelijk: LeasePlan is een expert in het elektrificeren van wagenparken. Verwacht van hen dus goede ondersteuning bij alle veranderingen en een partner die de zorgen bij werknemers herkent en serieus neemt.
LeasePlan werkt voor de laadoplossingen samen met Groendus (voorheen: Powerd). Zij leveren en installeren laadpalen bij leaserijders thuis. Hiervoor ontwierpen LeasePlan en Groendus samen de ideale klantreis. Bovendien maken LeasePlan klanten gebruik van de Groendus software voor ‘slim laden'. Hiermee kunnen auto's opladen op momenten dat er bijvoorbeeld veel stroom wordt opgewekt door de eigen zonnepanelen of op momenten dat stroom goedkoop is. Dit levert niet alleen financieel voordeel, maar gaat ook onbalans op het energienet tegen.
Meer over Groendus laden