Ga gelijktijdig groen!

Verzeker jezelf van goedkope en écht schone energie via onze Energiemarktplaats. Dat is slim en groen dus.

Meer informatie

€72€71€70€771 jaar vast5 jaar vast10 jaar vast15 jaar vastGemiddelde prijzenvoor gelijktijdig groen
13390000 kWh

Beschikbare gelijktijdige groene stroom via onze Energiemarktplaats. Profiteer nu!

Ik wil meeprofiteren!

Wat is netcongestie en hoe gaan we er slim mee om?

Het elektriciteitsnet zit vol. Noem het netcongestie, beperkte transportcapaciteit of transportschaarste. Feit is dat het huidige stroomnet niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd. Hoe komt dat? Waarom is het een probleem? En het belangrijkste: hoe gaan we hiermee om?

Door: Louis Custers

De oorzaken van een vol stroomnet

Er is sprake van netcongestie als de vraag naar of het aanbod van elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die het elektriciteitsnet kan transporteren. Vergelijk het met een file op de snelweg. Als er teveel auto’s tegelijkertijd de weg op willen, komt alles tot stilstand. Er is dan een mismatch tussen de beschikbare ruimte en de hoeveelheid die getransporteerd moet worden. Die mismatch is er ook op ons huidige stroomnet. Dit komt doordat we het stroomnet niet meer gebruiken zoals het bedacht was bij de aanleg. En dat heeft grofweg drie redenen.

1. We gebruiken steeds meer stroom.
Door de groei van onze bevolking en van onze welvaart gebruiken we steeds meer stroom. Maar ook door de elektrificatie die we doormaken. Steeds meer producten, systemen en processen maken gebruik van stroom. En die groei van ons stroomgebruik zal alleen maar verder doorzetten. Elektrificatie speelt namelijk een belangrijke rol in de energietransitie.

2. Het stroomnet is gebouwd voor eenrichtingsverkeer.
Stroom ging altijd één richting op; van de elektriciteitscentrale naar de gebruiker. Nu er steeds meer duurzame energie decentraal wordt opgewekt – bijvoorbeeld met zonnepanelen op daken van huizen en bedrijfspanden - wordt de stroom ook teruggeleverd op het net. Dat is net alsof je van een eenbaansweg ineens tweerichtingsverkeer maakt. Dat kan nog goed gaan als het incidenteel gebeurt. Maar wanneer het op grote schaal plaatsvindt, is het een recept voor problemen.

3. De zwaartepunten van het stroomnet zijn ook gebaseerd op centrale productie.
Vanuit een paar grote centrales wordt de stroom gedistribueerd naar alle delen van het land. De kabels bij de centrales zijn dik. De kabels in dunbevolkte gebieden zijn dun. Terwijl dat juist interessante gebieden zijn voor de productie van zonne- en windenergie. En daar is het lokale stroomnet dus niet op toegerust.

Netcongestie remt de duurzame energietransitie

Weer even terug naar de vergelijking met een file op de snelweg. Voor files zijn er op het eerste gezicht twee logische oplossingen: minder auto’s toelaten op de weg of de weg verbreden zodat er meer plek is. Om netcongestie het hoofd te bieden, wordt er nu noodgedwongen voor gekozen om spreekwoordelijk minder auto’s de weg op te laten. En dat zorgt voor een rem op de energietransitie.

We willen meer duurzame stroom opwekken, maar worden tegengehouden door de beperkingen van het huidige elektriciteitsnet. Er zijn steeds meer congestiegebieden. Nederland is al grotendeels rood en oranje gekleurd op de capaciteitskaart. Ook al wil je dus je bedrijfsdak volleggen met zonnepanelen, je krijgt vaak geen toestemming meer van je gemeente en netbeheerder om opgewekte energie terug te leveren aan het net.

Een ander effect is dat de duurzame energiecentrales die wel aangesloten zijn, kunnen worden uitgeschakeld op het moment dat ze teveel produceren. Schijnt er bijvoorbeeld veel zon op een dag, dan wordt er logischerwijs veel zonne-energie opgewekt. Maar als al die energie in één keer het net op stroomt, ontstaan er hoge spanningen die het huidige net niet aan kan. Zonne-installaties worden dan tijdelijk uitgeschakeld. Dat is niet alleen zonde van de misgelopen groene stroom. Het zorgt ook voor het mislopen van de inkomsten voor teruglevering die bijdragen aan een positieve businesscase voor zonnepanelen. En dat zorgt er weer voor dat bedrijven huiveriger worden om die investering te doen.

Laten we bovendien het belangrijkste niet vergeten. We hebben het in deze gevallen over te veel opwekken, maar dat is alleen te veel voor de lokale capaciteit van het net op specifieke momenten. Onderaan de streep hebben we helemaal geen overschot aan groene stroom. Het is juist véél te weinig. We kunnen het ons dus helemaal niet permitteren om bestaande duurzame energiecentrales uit te zetten of de aanleg van nieuwe projecten tegen te houden.

Verzwaren of veranderen?

De tweede op het oog logische oplossing voor files is het verbreden van de snelweg. Dat is waar netbeheerders op dit moment druk mee bezig zijn. Zij werken hard aan verzwaring van het elektriciteitsnet. Belangrijk werk. Maar het duurt nog jaren voordat alle benodigde verzwaringen zijn uitgevoerd. En we hebben geen tijd om daarop te wachten. We moeten nú verduurzamen.

Tijd dus om op zoek te gaan naar sluiproutes. Naar slimme manieren om van A naar B te komen. Oftewel: slimme manieren om meer groene stroom op te wekken binnen de mogelijkheden van ons huidige elektriciteitsnet. Want die zijn er zeker.

Hessing Supervers
De duurzaamste versfabriek ondanks netcongestie

Hessing Supervers zorgt dat hun eigen opwek zoveel mogelijk gebruikt wordt. En lukt dat niet, dan gebruiken ze hun ijswatersilo’s om energie te bufferen. Op deze innovatieve manier voorkomen ze teruglevering en konden ze in congestiegebied tóch aan de slag met zonnepanelen.

Bekijk project

De duurzaamste versfabriek ondanks netcongestie

De routes om netcongestie heen

In grote delen van Nederland zorgt netcongestie ervoor dat je voorlopig weinig tot geen mogelijkheden hebt om je huidige aansluiting uit te breiden. Dus wat doen we in de tussentijd?

We bedenken slimme manieren om netcongestie te omzeilen. Daardoor hoef je niet altijd te wachten op oplossingen van overheid of netbeheerders. Je kunt direct zelf aan de slag. Bijvoorbeeld met:

Gelijktijdigheid, directe lijnen en energiehubs
Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat je de stroom die je opwekt helemaal niet teruglevert via het net, maar direct zelf inzet. Het afstemmen van je energieverbruik op de opwek noemen we gelijktijdigheid. Het streven is om de meest energie-intensieve processen gelijktijdig te laten plaatsvinden aan de meest zonnige uren overdag. Dat kun je als bedrijf zelf doen, of samen met anderen in een energiehub. Gelijktijdigheid begint met inzicht: weten wanneer je de energie het best kunt gebruiken. Vervolgens kun je je bedrijfsprocessen in lijn brengen met de productiemomenten van groene stroom. 

Dat vergt wat flexibiliteit in de momenten waarop je stroom verbruikt. Slim energiemanagement en intelligente energiesturing helpen om energie te besparen én slim in te spelen op de juiste momenten. En dat gaat het beste met een Energiemanagementsysteem (EMS).

Hoe dit precies werkt?

Met vijf succesvolle voorbeelden laten we zien hoe we netcongestie tegengaan en de weg vrijmaken voor duurzame opwek: Energiesturing in de praktijk: 5 voorbeelden

Lokale opslag van energie
Produceer je meer dan je zelf kunt gebruiken? Dan is het slim om je energie tijdelijk op te slaan in batterijen. Zo kun je de stroom op een later moment alsnog gebruiken. Dit kan door het plaatsen van een batterij of soms zelfs door bestaande assets te gebruiken zoals bij Hessing Supervers.

HAK, Groendus en Rabobank realiseren zonnedak

Zonnestroom ondanks netcongestie.

HAK en Groendus gaan de uitdagingen die netcongestie met zich meebrengt graag aan. Rabobank zorgt voor de financiering van het vooruitstrevende project.

Bekijk project

HAK, Groendus en Rabobank realiseren zonnedak

Ook netbeheerders zijn druk aan de slag met tussenoplossingen: lees hier alles over congestiemanagement.

Al met al hoeft netcongestie dus geen belemmering te vormen. Er zijn genoeg alternatieve, slimme routes om direct aan de slag te gaan met het verduurzamen van jouw energiehuishouding. Benieuwd naar concrete stappen die jij kunt zetten? Neem contact met ons op of lees verder in dit kennisdossier.

Louis Custers

Neem contact op

Louis Custers