Een laadpaal is toch gewoon een laadpaal? Nee, niet dus. In de wereld van laadpalen zijn verschillende soorten en smaken. En dan zijn er ook de laadtechnieken nog. Lucien Joppe weet er alles van. Eerst als mede-eigenaar van Powerd en nu als Director EV Charging van Groendus. Zijn startup Powerd is namelijk recent overgenomen door het duurzame energiebedrijf Groendus. Het geavanceerde softwareplatform en de slimme laadpalen van Powerd zijn nu dus onderdeel van de totaaloplossing voor duurzame energie. Kijk, dat noemen we pas slagkracht!
Ben jij een slimme lader?
Een laadpaal is toch gewoon een laadpaal? Nee, niet dus. In de wereld van laadpalen zijn verschillende soorten en smaken. En dan zijn er ook de laadtechnieken nog. Lucien Joppe weet er alles van.
Dit interview is verschenen op de website van partner Promobility in juni 2023.
Vertel eens even, hoe zit dat precies?
Lucien: “Samen met drie partners ben ik in 2019 PowerD (toen nog met een hoofdletter D, nu met een kleine letter) gestart. We ontwikkelden een totaaloplossing voor slim laden, zoals wij dat graag noemen. Naast het leveren en installeren van laadpalen, bieden we slimme laadtechnologie en optimaliseren we het laadgebruik van onze klanten. Zoals iedere startup zochten we funding, want onze ambitie is groot. Zo kwamen we in contact met Groendus. Sinds 1 maart van dit jaar zijn we officieel onderdeel van Groendus. De dienstverlening van Groendus gaat veel verder dan mobiliteit. Groendus is een nieuw energienetwerk met een duidelijke missie: schone en betaalbare energie voor iedereen. Inzicht en sturing, opwekken, opslaan en opladen en duurzaam inkopen zijn de belangrijkste pijlers. Slim laden via slimme laadpalen is daar dus een onderdeel van.”
Wat bedoel je precies met "slimme laadpalen"?
Lucien: “Laadpalen zijn grofweg te verdelen in twee soorten: domme en slimme laadpalen. Ofwel, de laders die niet verbonden zijn met internet en de laders die wel connected zijn met een backoffice. Als laadpaalbeheerder (CPO) weten we door het gebruik van jouw laadpas bij slimme laadpalen precies waar en wanneer je laadt. Daarbij regelen we alles rondom de transacties en financiële afwikkeling. Vooral voor zakelijke berijders is dit interessant, omdat ze de kosten voor het laden willen opvoeren als thuislaadvergoeding.”
Wat slim zeg! En als de zon ineens gaat schijnen en ik heb zonnepanelen op mijn dak?
Lucien: “Als er veel zon is dan overrulet dat het ritme. De laadtechnologie kijkt naar eigen opwek, prijs en totale belasting van het net. Je wilt natuurlijk ook niet dat je stoppen eruit vliegen. Zo zoekt de app zelf naar optimalisatie van het laden.”
Welke ontwikkelingen zie je in in de nabije toekomst op het gebied van laadtechnologie?
Lucien: “Wat we op korte termijn zien gebeuren is de verschuiving van normaal (mono-directioneel) laden naar bi-directioneel laden. Met bi-directioneel laden ontvangt je elektrische auto niet alleen stroom van het net, maar stuurt het ook terug. Jouw EV fungeert daarmee als een mobiele batterij, een energieopslagplaats. Je kunt bijvoorbeeld laden wanneer de zon schijnt en terug leveren tijdens piekuren.”
Hoe weet een berijder welke laadpaal voor hem geschikt is?
Lucien: “Bij de ontwikkeling van Powerd hebben we veel tijd gestoken in een slim, efficiënt systeem. We hebben dan ook een geavanceerde tool die precies uitrekent welke paal voor jou geschikt is, wat er moet gebeuren voor de installatie en wat de kosten zijn. We vragen alle gegevens uit om dit te berekenen, zoals de afstand van de meterkast tot de locatie waar de laadpaal moet komen. Hier rolt automatisch een nauwkeurig totaalplaatje uit.”